навсякъде
справочник
нормативни актове
закони кодекси правилници
конституция наредби ДВ
 
 

Спектър Технологии

Електронната идентификация премахва бариери при предлагането на е-услуги

2022-04-13 0

Електронната идентификация премахва бариери при предлагането на е-услуги

Тя е сигурен и правно защитен начин да удостоверим себе си в дигиталното пространство

Електронната идентичност и идентификация, както и облачният квалифициран електронен подпис (ОКЕП), са понятия, които намират все по-широка употреба в нашето ежедневие, наред с предоставянето на богат набор от електронни услуги от бизнеса и администрацията. През последните няколко години, в условията на пандемия, те се наложиха като необходими в условията на дистанционни бизнес интеракции и компаниите от всички сектори на българската икономика побързаха да ги предложат на клиентите си. В момента се наблюдава бум на тези решения, без които за компаниите ще бъде невъзможно да работят отдалечено, защитено и да дигитализират процесите си.

По-ефективна и надеждна комуникация между институции и граждани

Въвеждането на електронна идентификация в държавните електронни услуги е задължително в страните от ЕС и се урежда с Регламент (ЕС) № 910/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 23 юли 2014 година.

Тази регулация ускорява процесите по предоставяне на по-достъпни и широко използваеми електронни услуги на гражданите и бизнеса и ще даде отражение върху всички аспекти на ежедневните бизнес отношения с физически и юридически лица. Европейското законодателство предвижда крайните потребители да получават дистанционно всички услуги, от които се нуждаят, в реално време, от всяко устройство и без значение къде се намират, като това се извършва по строго определени правила. 

В България към момента услуги за електронната идентификация се ползват при отдалечено заявяване на лични карти, електронни свидетелства за съдимост, в бюрата по труда - при ползване на месечни помощи и в редица други е-услуги и справки, предоставяни по административен път. Решения като платформата за удостоверителни услуги на БОРИКА – B-Trust осигуряват електронна идентификация и подписване в единния портал за достъп до електронни административни услуги Egov.bg, както и в порталите за електронни административни услуги на МВР, НАП, Агенцията по вписванията и портала Акстър с общински е-услуги.

Основни предимства на електронната идентификация

Електронната идентификация позволява удостоверяване на самоличността без физическо присъствие и спестява време от посещение на централни административни и общински институции. Чрез нея могат да се заявяват е-услуги 24/7, независимо от локацията и работното време на организациите. За крайните потребители това дава бърз достъп но електронни услуги, а за администрацията и бизнеса – нови възможности на взаимодействие.

За да бъде идентифициран електронно, е необходимо потребителят да има активирано мобилно приложение B-Trust Mobile. Решението, предлагано от БОРИКА, позволява регистрацията в приложението да се извърши в реално време, само чрез мобилен телефон и заснемане на селфи и документ за самоличност. В резултат, организацията, която изисква идентификацията от клиента, получава подписана от него декларация, съдържаща всички нужни данни. Декларацията е във формат, подходящ за автоматизирана обработка, което позволява заявената електронна услуга да бъде предоставена на момента. Този метод е най-често приложим при дистанционно сключване на договори или генериране на заявления за различни услуги.

Наред с удобството, от съществено значение при тези решения, е допълнителното ниво на сигурност, което те дават на всеки процес или е-услуга, в който са интегрирани. Освен технологичните стъпки в процеса, идентификацията е свързана и с допълнителни проверки в различни регистри, така че БОРИКА като квалифициран доставчик на удостоверителни услуги да гарантира достоверността на клиентските данни и надеждното предоставяне на заявената е-услуга или справка.

Облачният квалифициран електронен подпис става все по-популярен

След етапа на идентификация следва процесът по подписване на документите. Все по-интензивното потребление на онлайн услуги наложи разработването на още по-прецизни и сигурни инструменти. В това отношение облачният квалифициран електронен подпис е стъпка напред спрямо познатия електронен подпис на хардуерен носител. Облачният електронен подпис може да бъде положен от всяко място и по всяко време само през мобилно устройство, без наличието на хардуерен носител и при високо ниво на сигурност. Той улеснява и ускорява административните процеси в организациите, особено в отделите с голям документооборот, като напълно дигитализира работата им.

Облачният КЕП от БОРИКА е съвременно бизнес решение за клиентски платформи на търговски дружества, застрахователни, пенсионноосигурителни дружества, банки и др. Той вече е внедрен и в редица публични електронни услуги в платформите на Държавна агенция "Електронно управление", МВР, НАП, Агенцията по вписванията и над 55 общини посредством портала за е-услуги на Акстър.

Как да извършите електронна идентификация, за да ви бъде издаден облачен КЕП, може да научите от видеото по-долу.



За да научите как да ползвате облачен КЕП за работа в платформата Egov.bg на Държавна агенция "Електронно управление", вижте видеото по-долу.



С решенията за електронна идентификация и квалифициран облачен подпис B-Trust може да се запознаете в сайта на услугата. За допълнителна информация бихте могли да се свържете и с Контактния център на БОРИКА на телефони 0700 199 10 или *9910.

за 73%  против 27%  1913 гласували
принтирай блогове добави в любими



Новини


 
 
 

Спектър


 
rss
Посети форума