- Дата и час: 04 Дек 2024, 20:57 • Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
molba
|
|
12 мнения
• Страница 1 от 1
molba
predi edna godina pusnax molba za uzakoniavane na kashta, kato spazix sroka, no poradi finansovi pri4ini ia otteglix, moga li sega otnovo da podam molba sled kato ve4e ne sam zatrudnend finansovo i kato se ima predvid, 4e sam spazila parvona4alnia srok
- neci_L@abv.bg
Аз съм в подобно положение.
Построих двуетажна къща с гараж сам (с помоща на семейството и приятелите си). Преди три години реших да си извадя акт 16 за нея, но се оказа че за тази цел искат безбожна сума, въпреки че всичко е построено точно според архитектурния проект и са спазени всички изисквания. Документите ми са изрядни, плащам си данъците, а постройката се ползва от 8 години за живеене (там са родителите на жена ми). Съседите ми ме посъветваха да изчакам още две години. Имало някаква процедура, при която сградата следкато се обитава от 10 години се озаконява с акт 16 много лесно, бързо и евтино. Така ли е?
Построих двуетажна къща с гараж сам (с помоща на семейството и приятелите си). Преди три години реших да си извадя акт 16 за нея, но се оказа че за тази цел искат безбожна сума, въпреки че всичко е построено точно според архитектурния проект и са спазени всички изисквания. Документите ми са изрядни, плащам си данъците, а постройката се ползва от 8 години за живеене (там са родителите на жена ми). Съседите ми ме посъветваха да изчакам още две години. Имало някаква процедура, при която сградата следкато се обитава от 10 години се озаконява с акт 16 много лесно, бързо и евтино. Така ли е?
- Гост
Anonymous написа: Документите ми са изрядни, плащам си данъците, а постройката се ползва от 8 години за живеене (там са родителите на жена ми). Съседите ми ме посъветваха да изчакам още две години. Имало някаква процедура, при която сградата следкато се обитава от 10 години се озаконява с акт 16 много лесно, бързо и евтино. Така ли е?
Не знам кой ти е казал това, но не е вярно. "Узаконяване" по давност няма. Ако я владееш 10 г. евентуално може да придобиеш по давност правото на собственост, но не и да я узакониш. Узаконяването си е точно определена процедура и трябва да се извърши, за да придобие статут на законен даден обект. А относно придобиването по давност, за да ти се издаде Нот. акт. постройката трябва да е или законна или търпима. Получава се нещо като затворен кръг.
От написаното за акт обр. 16 обаче оставам с впечатлевие, че може би къщата не ти е незаконна, а я ползваш без да е въведена в експлоатация, което е различно.
Ако ти се пиши, пиши в какво точно според теб се състои незаконността на постройката, за мога евентуално да ти отговора по точно.
-
scribtor - Потребител
- Мнения: 688
- Регистриран на: 18 Яну 2005, 23:46
Благодаря за включването scribitor!
Къщата ми е построена законно, но исках да си изкарам и акт 16. Започнах процедурата, минаха от пожарната, ХЕИ и т.н. провериха ел.инсталациите, дали са спазени до сантиметър размерите по архитектурния проект, дори жената писа папка с етапите на строителството (маза, плочи, покрив) и аз се разписвах като изпълнител. Събрахме всички документи с закупените от нас материали (от преди 10-12 години). В крайна сметка с доста труд и пари събрахме всичко, мина комисия и напревиха констатациите си и написаха три забележки (едната беше за парапетите на терасата, които завършвахме). Тогава разбрахме, че ми искат голяма сума за издаването на акт 16 и това ми се стори като рекет. Тогава чух за варианта с давността от съседите ми.
Къщата ми е построена законно, но исках да си изкарам и акт 16. Започнах процедурата, минаха от пожарната, ХЕИ и т.н. провериха ел.инсталациите, дали са спазени до сантиметър размерите по архитектурния проект, дори жената писа папка с етапите на строителството (маза, плочи, покрив) и аз се разписвах като изпълнител. Събрахме всички документи с закупените от нас материали (от преди 10-12 години). В крайна сметка с доста труд и пари събрахме всичко, мина комисия и напревиха констатациите си и написаха три забележки (едната беше за парапетите на терасата, които завършвахме). Тогава разбрахме, че ми искат голяма сума за издаването на акт 16 и това ми се стори като рекет. Тогава чух за варианта с давността от съседите ми.
- Гост
Коя категория ти казаха, че тие постройката?
В ЗУТ, /май беше ДВ бр. 65/03г. - пиша малко по памет/, се въведе облекчен ред за въвеждането на част от строежите в ескплоатация. Тия дето са 4 и 5 категорие вече са с регистрационен режим от Общината, а само тези от 1-3 се приемат с Акт обр. 16 и разрешение за ползване от РДНСК. Твоя най вероятно ще е от 4 или 5-че те са най масовите/ кооперацийки, къщи и т.н. - казано опростено/. Виж наредбите №2 и №3, дето съм ги цитирал в темата "Акт 16"
Виж доста е за обясняване, затова ще ни пусна едно писмо, което общо-взето обяснява нещата.
№ V8-367 от 14.04.2004 г. относно прилагането на чл. 177, ал. 3 от ЗУТ
МИНИСТЕРСТВО НА РЕГИОНАЛНОТО РАЗВИТИЕ И БЛАГОУСТРОЙСТВОТО
чл. 44 ЗМСМА, чл. 5, чл. 154, чл. 175, чл. 177, чл. 214 - 215, чл. 232, § 18, § 30 ЗУТ, чл. 11, чл. 13 - 14 ЗАП, чл. 28 ЗОАРАКСД, чл. 1 Наредба № 2/31.07.2003 г., чл. 2 Наредба № 3/31.07.2003 г., писмо № 90-04-990/5.08.2003 г.
В Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) е внесено писмо-запитване, в което се твърди, че в Дирекция "Архитектура и градоустройство" на Столична община е създадена масова практика, при прилагане на чл. 177, ал. 3 от Закона за устройство на територията (ЗУТ), регистрирането на въвеждането в експлоатация и издаването на удостоверения за въвеждане в експлоатация на строежите от четвърта и пета категория да се извършва в срок около един месец, вместо изрично определения в цитираната разпоредба 7-дневен срок от постъпване на искането. На основание чл. 5, ал. 1 от ЗУТ и чл. 44, ал. 1, т. 1, 2 и 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, приложено се изпраща писмо-запитване вх. № V8-367/23.03.2004 г. за проверка и разпореждания по компетентност.
Изразява се следното становище по поставените въпроси в запитването:
1. По прилагането на чл. 177, ал. 3 от ЗУТ. В съответствие с чл. 177, ал. 2 от ЗУТ и чл. 1, ал. 2, т. 2 от Наредба № 2/2003 г. за въвеждане в експлоатация на строежите в Република България и минимални гаранционни срокове за изпълнени строителни и монтажни работи, съоръжения и строителни обекти, строежите от четвърта и пета категория не подлежат на държавно приемане и на разрешаване на ползването по реда на Наредбата. Тези строежи подлежат на регистрационен режим по чл. 177, ал. 1 от ЗУТ и на облекчен ред за въвеждане в експлоатация с удостоверение, издадено от органа, издал разрешението за строеж, в 7-дневен срок от постъпването на искането, съгласно чл. 177, ал. 3 от ЗУТ. Указания на основание § 30 от заключителните разпоредби (ЗР) на ЗУТ относно регистрирането и издаването на удостоверения за въвеждане в експлоатация на строежите от четвърта и пета категория и образци на документи, одобрени на основание § 18, ал. 1 от ЗР на ЗУТ, бяха издадени с писмо № 90-04-990/5.08.2003 г. на Министъра на регионалното развитие и благоустройството. В цитираното писмо е посочено, че Главният архитект на общината (района), може да изисква и представяне на допълнителни документи съобразно спецификата на строежа, но само предвидени в закон. Преди всичко такива допълнителни документи може да се изискват в случаи, когато са налице условия за мотивиран отказ от регистриране и въвеждане на строежа в експлоатация, изчерпателно определени в последния раздел на визираното писмо. Следва да се има предвид и обстоятелството, че след влизане в сила на Наредба № 3/2003 г. за съставяне на актове и протоколи по време на строителството (ДВ, бр. 72/15.08.2003 г.), необходимите документи за регистриране и въвеждане в експлоатация на строежите от четвърта и пета категория съгласно писмо № 90-04-990/5.08.2003 г. на МРРБ, освен изрично определените в чл. 2, ал. 2, т. 2 и 3 от Наредбата, са препоръчителни. Непосочените в ал. 2 актове и протоколи могат да се съставят по искане на един от участниците в строителството на основание ал. 3 от същата разпоредба. Извън случаите, когато са приложими чл. 11, ал. 1 и чл. 13, ал. 2, 4 и 5 от Закона за административно производство (ЗАП), в нормативната уредба по устройство на територията няма разпоредба, допускаща по изключение удължаване на срока по чл. 177, ал. 3 от ЗУТ.
2. Непроизнасянето от компетентния орган в срока по чл. 177, ал. 3 от ЗУТ не може да се третира като мълчаливо съгласие по смисъла на чл. 28, ал. 1 от Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност и чл. 14, ал. 3 от ЗАП. Горният извод произтича от факта, че актовете за въвеждане в експлоатация на строежите, както и отказите за издаване на такива актове, следва да са мотивирани, тъй като представляват индивидуални административни актове по смисъла на чл. 214, т. 1 и 2 от ЗУТ и подлежат на обжалване по реда на чл. 215, ал. 1 и 4 от ЗУТ, т. е. - на пряк съдебен контрол. В тези случаи възложителят, освен правата по общия ред на ЗАП, има право да уведоми съответната Регионална дирекция за национален строителен контрол за образуване на административно-наказателно производство по чл. 232, ал. 1 от ЗУТ.
3. По смисъла на чл. 175, ал. 1, 2 и 5, във връзка с чл. 154, ал. 2 и 3 от ЗУТ, екзекутивната документация отразява само несъществените отклонения на реализирания строеж от строителните книжа. Тя се заверява от лицата, определени в чл. 175, ал. 2, второ изречение от ЗУТ и се предава (представя) за безсрочно съхраняване на органа, издал разрешението за строеж. Съгласно чл. 175, ал. 2, трето изречение от ЗУТ, предаването се удостоверява с печата на съответната администрация, положен върху всички материали, без да е необходимо съгласуване или одобряване на екзекутивната документация.
За резултатите от проверката и за издадените разпореждания да бъдат уведомени заинтересуваните и МРРБ в законоустановения срок.
Приложение: писмо-запитване вх. № V8-367/23.03.2004 г.
ЗАМ.-МИНИСТЪР: (п) С. Ковачев
В ЗУТ, /май беше ДВ бр. 65/03г. - пиша малко по памет/, се въведе облекчен ред за въвеждането на част от строежите в ескплоатация. Тия дето са 4 и 5 категорие вече са с регистрационен режим от Общината, а само тези от 1-3 се приемат с Акт обр. 16 и разрешение за ползване от РДНСК. Твоя най вероятно ще е от 4 или 5-че те са най масовите/ кооперацийки, къщи и т.н. - казано опростено/. Виж наредбите №2 и №3, дето съм ги цитирал в темата "Акт 16"
Виж доста е за обясняване, затова ще ни пусна едно писмо, което общо-взето обяснява нещата.
№ V8-367 от 14.04.2004 г. относно прилагането на чл. 177, ал. 3 от ЗУТ
МИНИСТЕРСТВО НА РЕГИОНАЛНОТО РАЗВИТИЕ И БЛАГОУСТРОЙСТВОТО
чл. 44 ЗМСМА, чл. 5, чл. 154, чл. 175, чл. 177, чл. 214 - 215, чл. 232, § 18, § 30 ЗУТ, чл. 11, чл. 13 - 14 ЗАП, чл. 28 ЗОАРАКСД, чл. 1 Наредба № 2/31.07.2003 г., чл. 2 Наредба № 3/31.07.2003 г., писмо № 90-04-990/5.08.2003 г.
В Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) е внесено писмо-запитване, в което се твърди, че в Дирекция "Архитектура и градоустройство" на Столична община е създадена масова практика, при прилагане на чл. 177, ал. 3 от Закона за устройство на територията (ЗУТ), регистрирането на въвеждането в експлоатация и издаването на удостоверения за въвеждане в експлоатация на строежите от четвърта и пета категория да се извършва в срок около един месец, вместо изрично определения в цитираната разпоредба 7-дневен срок от постъпване на искането. На основание чл. 5, ал. 1 от ЗУТ и чл. 44, ал. 1, т. 1, 2 и 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, приложено се изпраща писмо-запитване вх. № V8-367/23.03.2004 г. за проверка и разпореждания по компетентност.
Изразява се следното становище по поставените въпроси в запитването:
1. По прилагането на чл. 177, ал. 3 от ЗУТ. В съответствие с чл. 177, ал. 2 от ЗУТ и чл. 1, ал. 2, т. 2 от Наредба № 2/2003 г. за въвеждане в експлоатация на строежите в Република България и минимални гаранционни срокове за изпълнени строителни и монтажни работи, съоръжения и строителни обекти, строежите от четвърта и пета категория не подлежат на държавно приемане и на разрешаване на ползването по реда на Наредбата. Тези строежи подлежат на регистрационен режим по чл. 177, ал. 1 от ЗУТ и на облекчен ред за въвеждане в експлоатация с удостоверение, издадено от органа, издал разрешението за строеж, в 7-дневен срок от постъпването на искането, съгласно чл. 177, ал. 3 от ЗУТ. Указания на основание § 30 от заключителните разпоредби (ЗР) на ЗУТ относно регистрирането и издаването на удостоверения за въвеждане в експлоатация на строежите от четвърта и пета категория и образци на документи, одобрени на основание § 18, ал. 1 от ЗР на ЗУТ, бяха издадени с писмо № 90-04-990/5.08.2003 г. на Министъра на регионалното развитие и благоустройството. В цитираното писмо е посочено, че Главният архитект на общината (района), може да изисква и представяне на допълнителни документи съобразно спецификата на строежа, но само предвидени в закон. Преди всичко такива допълнителни документи може да се изискват в случаи, когато са налице условия за мотивиран отказ от регистриране и въвеждане на строежа в експлоатация, изчерпателно определени в последния раздел на визираното писмо. Следва да се има предвид и обстоятелството, че след влизане в сила на Наредба № 3/2003 г. за съставяне на актове и протоколи по време на строителството (ДВ, бр. 72/15.08.2003 г.), необходимите документи за регистриране и въвеждане в експлоатация на строежите от четвърта и пета категория съгласно писмо № 90-04-990/5.08.2003 г. на МРРБ, освен изрично определените в чл. 2, ал. 2, т. 2 и 3 от Наредбата, са препоръчителни. Непосочените в ал. 2 актове и протоколи могат да се съставят по искане на един от участниците в строителството на основание ал. 3 от същата разпоредба. Извън случаите, когато са приложими чл. 11, ал. 1 и чл. 13, ал. 2, 4 и 5 от Закона за административно производство (ЗАП), в нормативната уредба по устройство на територията няма разпоредба, допускаща по изключение удължаване на срока по чл. 177, ал. 3 от ЗУТ.
2. Непроизнасянето от компетентния орган в срока по чл. 177, ал. 3 от ЗУТ не може да се третира като мълчаливо съгласие по смисъла на чл. 28, ал. 1 от Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност и чл. 14, ал. 3 от ЗАП. Горният извод произтича от факта, че актовете за въвеждане в експлоатация на строежите, както и отказите за издаване на такива актове, следва да са мотивирани, тъй като представляват индивидуални административни актове по смисъла на чл. 214, т. 1 и 2 от ЗУТ и подлежат на обжалване по реда на чл. 215, ал. 1 и 4 от ЗУТ, т. е. - на пряк съдебен контрол. В тези случаи възложителят, освен правата по общия ред на ЗАП, има право да уведоми съответната Регионална дирекция за национален строителен контрол за образуване на административно-наказателно производство по чл. 232, ал. 1 от ЗУТ.
3. По смисъла на чл. 175, ал. 1, 2 и 5, във връзка с чл. 154, ал. 2 и 3 от ЗУТ, екзекутивната документация отразява само несъществените отклонения на реализирания строеж от строителните книжа. Тя се заверява от лицата, определени в чл. 175, ал. 2, второ изречение от ЗУТ и се предава (представя) за безсрочно съхраняване на органа, издал разрешението за строеж. Съгласно чл. 175, ал. 2, трето изречение от ЗУТ, предаването се удостоверява с печата на съответната администрация, положен върху всички материали, без да е необходимо съгласуване или одобряване на екзекутивната документация.
За резултатите от проверката и за издадените разпореждания да бъдат уведомени заинтересуваните и МРРБ в законоустановения срок.
Приложение: писмо-запитване вх. № V8-367/23.03.2004 г.
ЗАМ.-МИНИСТЪР: (п) С. Ковачев
-
scribtor - Потребител
- Мнения: 688
- Регистриран на: 18 Яну 2005, 23:46
12 мнения
• Страница 1 от 1
|
|
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 56 госта